Underhållningen har förändrats enormt under 2000-talet. Från att ha varit en bransch där man satsade på konstnärlig utställningar och högtravande shower, har den blivit allt mer populär och bred. Idag ägnar sig många aktörer åt lite av varje, vilket gör att det finns något för alla.
Det går såklart heller inte att blunda för den tekniska utvecklingen och digitaliseringen som har genomgått under åren. Detta har haft stor betydelse för hur underhållning produceras, säljs och konsumeras. Exempel på detta är nya sätt att distribuera musik och film, nya plattformar för on demand-tjänster och inte minst ett ökat fokus på interaktivitet.
Personligt anpassade upplevelser
En av de stora trenderna inom underhållning under 2000-talet är en allt större efterfrågan av personlig och anpassad upplevelse.
Med hjälp av ny teknik har det blivit möjligt för aktörerna inom branschen att leverera en upplevelse som är helt anpassad efter individuella preferenser. Detta resulterar i att konsumenterna idag har möjlighet att välja och vraka mellan ett mycket stort utbud av olika underhållningsprodukter.
En ökad globalisering
Vi kan även se den intressanta trenden kring en ökade globaliseringen inom underhållningsbranschen. Idag kan man således se och uppleva exempelvis musik från hela världen, oavsett var man befinner sig.
Globaliseringen har även förstärkt trender som redan existerade, såsom efterfrågan av personligt anpassad upplevelse som vi nämnde ovanför. Med hjälp av ny teknik är det idag möjligt för alla att komma åt underhållning från hela världen, oavsett var man befinner sig.
Ökad efterfrågan av interaktivitet
Även interaktivitet är en trend som vi sett börja blomstra under se senaste åren. Detta har resulterat i att många aktörer inom branschen idag erbjuder sina tjänster på olika plattformar och har fokus på att erbjuda en upplevelse som är anpassad efter den enskilde individen.
Exempel på detta är nya sätt att distribuera musik och film, nya plattformar för on demand-tjänster och inte minst ett ökat fokus på interaktivitet.
Förutom detta har det också blivit allt vanligare med så kallade ”gamification”-element, dvs. element av spel i olika underhållningsprodukter. Detta är ett sätt att få konsumenterna att engagera sig på ett annat sätt och få dem att stanna kvar längre.
Online underhållning tar över mer och mer
Det går inte att blunda för hur online underhållning bara blivit större och större under 2000-talet. Resulterat av detta är att många aktörer inom olika branscher numera även börjat erbjuda sina tjänster online och även börjat rikta sitt fokus på just denna nisch.
Underhållning som man kan ta del av på nätet är idag allt vanligare och det finns något för alla. Från musik till film, tv-serier och spel – det går idag att konsumera underhållning på nätet på så många olika sätt.
Detta har i sin tur även gett upphov till helt nya underhållningsformer, såsom livestreaming, online gaming, ljudböcker och podcast.
Fokus på underhållning i mobilen
När det kommer till underhållning online så är det inte konstigt att en av de stora trenderna under 2000-talet är fokus på just mobilen. Nästan alla har idag en egen smartphone, och denna lilla enhet har verkligen förändrat hur vi konsumerar underhållning.
Det finns nog inte många som i början av 2000-talet kunde föreställa sig att det en dag skulle vara möjligt att konsumera all sin underhållning igenom telefonen, men idag är det verklighet.